Forlossningen.

Mandag 18/1
jag var hemma nastan hela dagen, pa eftermiddagen akte jag hem till mamma och at osv. bestamde mig att stanna dar over natten.
kvallen kom och jag la mig vid 22.00 sov och vaknade till och fran med jamna mellanrum tills kl. var 02.00 ungefar, da kande jag att natt var pa gang for det gjorde ont/drog i magen var 10:e minut ungefar. jag vackte mamma vid 3 tiden och berattade hur jag kande, hon sa att det inte var nagon fara och att jag skulle fortsatta sova, vilket jag forsokte gora!

Tisdag 19/1
Jag gick upp och at frukost vid 10.30 och ringde sedan martin och mamma for att beratta att jag fortfarande hade ont och att varkarna varade i ungefar 30 sek var 6:e min vi vantade tills kl. blev 11.45 sen kom martin och hamtade mig & vanessa som stannat hemma fran skolan, mamma akte direkt fran jobbet till akuten. Jag kom till akuten och kl. var da 12.00 dom undersokte mig och jag var oppen 2-3cm jag fick byta klader och lagga mig i en sang, martin kom in efter ett litet tag.

Varkarna var inte sa starka annu och dom fixade och styrde inne i rummet och fyllde i papper , satte pa CTG och jag skrev under att jag ville ha ryggbedovning vid 15.00 kom en tysk lakare in (kandes bra att hon inte var spansk) och borjade forbereda for att ge mig ryggbedovning, Jag var mest radd for att bedovningen skulle gora ont, mera an forlossningen, men det var bara obehagligt och kandes som ett stick! vilket gjorde mig lugnare over forlossningen. Efter 30 min hade den gjort varkan och jag var utan smarta :D 

Vid 17 tiden tog dom hal pa hinnorna vilket jag inte kande nat alls av, jag var oppen 5-6cm och kande fortfarande inge smarta, mamma var med mig fran 17.00 till 18.00 for martin gick till cafeterian for att ata eftersom han inte atit nagot. vid 20 tiden var jag oppen ca 8cm och nu borjade jag kanna varkarna mera och mera!!

Krystningsvarkarna borjade komma vid 20.15 och det gjorde ondare och ondare jag bad om mera ryggbedovning och da kom en lakare for att undersoka mig och bestamde att jag skulle fa mera bedovning (tack o lov) 
borjade med att krysta nar de kommande varkarna kom och det gick bra men det gjorde mycket ont nu och jag krystade & krystade, martin var vid min sida hela tiden och stottade/pushade mig det hjalpte mycket!!

Jag krystade pa och trodde vid nagra tillfallen att jag inte skulle klara mera, jag hade inga krafter och jag vart helt torr i halsen trodde att jag skulle tappa andan flera ganger jag bad om vatten men dom gav mig en blot trasa som jag fick suga lite pa vilket inte hjalpte nagot alls jag kastade bort den och krystade hart 3ggr till och sa var hon ute 20.57 hon var 50,5 cm lang och vagde 3690gram

Barnmorskan som tog ut henne snittade mig for annars skulle jag spricka sa hon. Jag hade inte kant att hon snittat mig, jag bad om bedovning for stygnen och fick det, hon sydde mig det kandes inte sa mycket det blev 6 stygn. Allt var som vanligt dagen efter det enda som storde/var obehagligt var stygnen.


Jag fick aka hem pa Torsdagen men Amanda var tvungen att laggas in for att hon fodde med gulsot och hon var tvungen att tas hand om.
Hon fick ligga under ett sorts lyse for att forbattra fargen. Jag var tvungen att aka till sjukhuset var 3;e timma for att ge henne mat, det var jobbigt och tog pa krafterna men det var bara att kampa for vi visste ju att hon snart skulle komma hem till oss! Vi fick ta hem varan prinsessa pa Lordagen

Jag hade last att det kunde gora ont att gora nummer 2 efter forlossningen och jag var livradd for att stygnen skulle pricka upp, jag gick pa toa 5 dagar efter forlossningen och tur att jag nastan bara hade atit soppa och liknande annars hade det nog spruckit.

Idag blir Amanda 1vecka tiden har gatt sjukt fort, kanns som om vi kom hem igar med henne!
Martin har varit en superdaddy han har hjalpt till med allt sa mycket som han kan aven fast han ar riktigt nervos och vill oftast se mig gora vissa saker forst sen kan han gora det sjalv, han tycker att hon ar for liten!!

Och jag kan ju saga att magen/kroppen inte ar i sitt basta skick just nu haha ser sa konstigt att se den hanga sadar konstigt, och det hjalper ju inte att jag fick fullt med bristningar over hela magen och nagra vid sidorna! vilket inte kanns nagot vidare kul, hudkram och olja hjapte tyvarr inte !! Men jag fick nagot helt underbart och hon kan inte jamforas med de fjuttna bristningarna!!! Vi har antligen fatt varan alskade dotter och vi ar saaa glada :D 

Om det ar nagot ni vill veta sa far ni ta och fraga :)


Kommentarer
Postat av: Karin

Så roligt och intressant att läsa din (och självklart andras) förlossningsberättelser! Jag måste samla på mig all fakta jag kan innan jag själv hamnar i den situationen, hehe ;)



Vad skönt att läkaren var tysk (oj oj, låter som att jag har massa fördomar! men vad jag förstått så är det ganska stor skillnad på svensk och spansk läkarvård..)

Verkar ändå som att förlossningen har gått skapligt smidigt och fort :)



Lite trist med bristningar.. men det är ju inte direkt ovanligt :/ När under graviditeten började de synas?



Hur går det med spädbarnsbestyren nu då? :) Funkar det bra med amningen? Skriker hon mycket? Får ni sova på nätterna?



Tänker på er! Massa pussar och kramar!

2010-01-26 @ 18:54:29
URL: http://keyeff.blogg.se/
Postat av: Veronica

Hej!

Roligt att du kunde posta en förlossningsberättelse, det är så spännande att läsa.



All lycka till er! kram

2010-01-27 @ 20:28:54
URL: http://telluslovesluna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0